I erkendelse af DR’s manglende formåen til at tiltrække opmærksomhed fra specielt de unge seere, skifter DR allerede fra 2026 kurs til at have et minimum af 33 % af de såkaldte “reagerer på”-videoer. Disse vil typisk være en karismatisk person, f.eks. Anders Lund Madsen, der kigger på en vilkårlig YouTube-video, imens han kommenterer. Man ser altså hans ansigt og hører hans kommentarer, imens en YouTube-video afspilles. Denne type “TV” kan unge godt lide.

Det simple setup vil også spare mange penge, der kan bruges andre steder i DR. F.eks., overvejes genindførsel af pejlevogne i hele landet. Ikke så meget for at snuppe sortseere længere, men mere for at vise DR eksisterer. De resterende procenter af egenproduktionen vil blive dækket af henholdsvis AI-genererede Reality-serier såsom: AI on the beach, AI-robotter på Bryggen og AI mig nøgen, samt TV-avisen (uden AI) til sidst med 20%.

“Det betyder, at der skal fyres DR-medarbejdere – mange medarbejdere,” smiler en unavngiven kvinde fra DR’s bestyrelse til Techsens udsendte charmør. Han tippes om udviklingen ved singlefesten i Søpavillonen, marts 2025. “Vi har reelt ikke brug for nogen, der kan noget mere,” griner bestyrelsesmedlemmet bedugget. “Jo, måske nogle dygtige ‘promptere’ til at skabe AI-realityserierne,” slutter hun halvbestemt.
Techsen følger spændt med i udviklingen og forventer selv at søge ind som promptere hos DR!
Læs også sidste års DR og YouTube-relaterede nyhed her
NB. Alle billeder i denne artikel er selvfølgelig generet med AI (hvis du skulle være i tvivl!)