I juni 2023 kunne Apple ved deres årlige WWDC-annoncering fremvise deres helt nye produkt: Apple Vision Pro.
Et halvt år senere kunne amerikanere gå ned i deres lokale Apple-butik og få fat i deres eget eksemplar af Apples første forsøg på at lave et par AR-briller. Men hvor gode er de egentlig, og hvor meget arbejde ligger der bag?

Apples produkter tager lang tid at udvikle. Vision Pro-headsettet er et godt eksempel. Allerede i 2007 så man første indikation. Apple anmodede nemlig om patent på briller. De beskrev et “personligt displaysystem”. Det skulle justere medier for brugeren. Målet var at give en følelse af at være til stede. Det kunne være i et teater eller til en koncert.
Apple patenterede altså et AR/VR-headset i 2007. Dette var længe før Samsung og Meta. Steve Jobs kendte sandsynligvis til dette AR-projekt. Dette giver os indblik i 16 års arbejde. Vi kan kun drømme om fremtidige projekter.
Fra viral lancering til blandet modtagelse
Apple Vision Pro kom på det amerikanske marked. Dette skete den 2. februar 2024. Headsettet skabte enorme mængder videoer på YouTube. Videoer med “Vision Pro” gik viralt. JerryRigEverythings destruktionstest er et eksempel.
The Verge udgav hurtigt en artikel. Den handlede om mange returneringer. Dette skete allerede efter to uger. Det tunge hardware var hårdt for hovedet. Meget realistiske skærme gav køresyge. Andre mente, headsettet ikke var produktivt nok. Prisen på 3.500 dollars var for høj.
Dette er Apples første VR-headset. Det afspejles i den daglige brug. Mange oplever første timer som sjove. Den fede følelse forsvinder dog hurtigt.
Konkurrence og fremtidsperspektiver
Metas CEO, Mark Zuckerberg, har også prøvet det. Han mødtes med medarbejdere om Vision Pro. Han udtrykte, at det ikke er fremtiden. Prisen var et særligt kritikpunkt. Metas Quest 3 headset koster 499 dollars. Det er altså markant billigere.
Apple har helt sikkert meget at lære. Det samme gælder Meta og Samsung. Alle VR/AR-spillere har ting at forbedre. Men Vision Pro er et kæmpe skridt. Det blander den virkelige og kunstige verden.